Startsida ........ Inriktning Häst ........ Inriktning Inredning & Design ........ BLOPPIS!

Svar på frågestund

Stort tack för alla frågor! Kul att ni engagerar er och undrar över saker :)
Nu ska jag försöka svara så gott jag kan på de frågor jag har fått.




Hur länge har du varit intresserad av just hästar och hästsport? :)
Sv: Tack för frågan :)
Intresserad av hästar och hästsport har jag nog alltid varit. När jag föddes hade mamma redan en häst, och då har jag lixom vuxit upp med det :P

Var det inte väldigt krävande att ha en häst när du var 5 år? ((:
Sv: Nja asså, Intact som han hette, Gotlandsrusset som jag fick när jag var ca 5 år kom som en överaskning. Och han var då 6 månader och kom direkt från Gotland. Så det var ju mest mamma som tog hand om honom, och jag vet inte ens om jag riktigt förstod att han var min häst. Jag trodde mest det var mammas xD
Men som sagt eftersom både jag och han var så små så var det mest mamma som tog hand om honom. Jag borstade mest lite då och då ;)

Hur många hästar har du haft?
Sv: Man kan säga 6 st, men alla har inte varit mina.
Intact var min första ponny, han fick jag när jag var 5 år. Efter ett tragiskt slut för honom tyvärr så hade jag turen att få låna ett 18 årigt russto vid namn Folly i undertiden vi letade efter en ny ponny.
Den nya ponnyn blev Ramona, ett underbart litet Welsch Mountain sto. När jag vuxit ur henne köpte vi Larma Fedra, en c-ponny. Min absolut älsklingsbebis som jag vann så gott som allt med. Henne har vi kvar än idag och min lillasyster rider och tävlar henne. Shakiro som jag har nu kan man nog räkna mest som min egna häst eftersom jag både ridit in och utbildat honom själv, och eftersom det bara är jag som tävlar och tränar honom.
Sedan har jag även tävlat mammas gamla distanshäst Belle Shafai, som vi även har kvar än idag. Hon står i hagen 20 år gammal men är liga galen för det ;)

Hur många hästar har din familj?
Sv: Vi har tre stycken. Larma Fedra, c-ponnyn som jag tävlat och som lillasyster tagit över nu.
Belle Shafai, mammas gamla distanshäst som ävn jag har tävlat i hoppning endel. Och Strong Shakiro, min häst som jag berättar om så gott som varje dag här på bloggen :)

Hur gammal var du när du började tävla?
Sv: Jag var cirka 10 år när jag började tävla med b-ponnyn Ramona.
Och jag har sedan tävlat sedan dess :)

Hur högt har du tävlat?
Sv: På ponny har jag tävlat upp till L:A (100 cm c-ponny) och storhäst L:B (110 cm)
Planerade att debutera Msv B med ponnyn en sommar men då råkade hon trampa av sej en sko i hagen och vrickade sej, och sommaren där efter kände jag att jag blivit för lång för att starta Msv B på henne, skulle bli för svårt för henne.

Har du vunnit många klasser?
Sv: På ponny har jag vunnit L:D, L:C, L:B och kommit tvåa som bäst i L:A.
På storhäst har jag vunnit 90 cm och 100 cm, men hoppas snart även på vinst på 110 cm ;)

Hur många gånger har du komit 1:a/2:a eller 3:a?
Sv: Jag har tävlat med fyra olika hästar, de tre vi har nu och även en b-ponny som jag hade när jag var liten, så nu ska jag gå in och räkna 1:a, 2:a och 3:e placeringarna med dem :P ... Jag har sammanlagt vunnit 47 gånger, kommit 2:a 13 gånger och 3:a 11 gånger. Har mest vunnit xD

Hur många rosetter har du?
Sv: Rolig fråga :P Jag tog fram alla rosetter och satta mej och räknade, och sammanagt med alla hästar jag tävlat har jag lyckats skrapa ihop 139 st :P

Kommer du att satsa på SM?
Sv: Satsa på att tävla på SM vet jag inte om jag någonsin kommer att göra. Men jag har faktiskt varit och tävlat på inomhu SM i Göteborg hästen 2007 med Larma Fedra, c-ponnyn jag hade. Men jag tävlade på inte om SM-titeln utan jag hade kvalat mej dit genom Mountain Horse Ponny Cup, stilhoppning :)
Och av 3500 st ekipage som tävlat om att komma dit runt om i sverige år 2007 kom jag och Fedra på 13:e plats. Synd på nedslaget i finalen bara :P Men jag förstår henne, åka 100 mil från Sundsvall till Göteborg för att tävla så blir man rätt less efter några dagar och vill hem ;)
Men ändå ett otroligt minne för livet att jag lyckades komma dit med min Fedra. Något som jag aldrig hade förväntat mej. Jag är så stolt över henne <3


När fick du Din häst?

Sv: Min häst Strong Shakiro som jag har nu har vi född upp själv i familjen :) Han föddes 12 juli 2002, fyller alltså 8 år om en vecka :) Hans mamma Belle Shafai är mammas häst som hon köpte 1993 då hon var 3 år gammal :)


Vad är ditt mål med Shakiro? Hur högt siktar du på att komma? :)
Sv: Vad kul att du frågar :)
Mitt mål med Shakiro i år är att gå en stadig 0+0 runda på 110 cm. Och på de två vi hittills startat har vi endast fått ett pet i varje så det målet klaras nog snart av :)
Mitt mål överhuvudtaget med honom skulle var att tävla 120 för det borde han helt klart klara. Han skulle nog klara 130 oxå, men det vet jag inte om jag törs ;) Men 120 ska vi lyckas komma till tycker jag :) Men det blir nog inte förrens om 2 år, eller på slutet av utesäsången nästa år, men så fort tror jag nog inte. Man ska lära sej och känna sej helt säker och leka runt på höjden innan man debuterar högre :)

Vem är din förebild?
Sv: Hmm jag vet faktiskt inte om jag har någon särskilld förebild. Men jag gillar hur Helena Lundbäck och Meredith Michael Beerbaum rider sina hästar. Lätt och fint med så små inverkningar som möjligt. Gillar även hur Annelie Olsson rider sina hästar, en ryttare här i Sundsvalls området :P

När du blir stor, vill du bli känd o käna pengar på hästar?
Sv: Nej det hade jag nog inte tänkt :P Att ha häst är ju mer som en livsstil, men att kunna tävla vill jag kunna ha som min roliga hobby. Men vist vore det kul om det gick så bra ;)

Vilken är din favorit hästras?
Sv: Oj favoritras, hmm den är svår. Det beror ofta på vilket humör jag är, och min favvoras har ändrats många gånger i mitt liv. Men fem favoriter är nog Fjording, Nordsvensk, New Forest, smidiga och nätta Halvblod och Engelska fullblod :)

Tretorn ? hiss eler diss ? :D
Sv: Jag gillar designen och att de är lättvättade. Men synd på dålig kvallitet.

Favoritfärg?
Sv: Jag gillar vitt och svart :P Men de flesta färger kan bli fina på rätt sätt







         
Kommentarer
Postat av: josefine

ja ;) lite får man tåla ;D

2010-07-09 @ 13:46:44
URL: http://technicolor.blogg.se/
Postat av: josefine

usch :( jag har tusen myggbett jag med.

2010-07-09 @ 14:03:56
URL: http://technicolor.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback




bloglovin





Placeringar 2012

27 maj 2012 120 cm - 7:a (länk)
6 maj 2012 110 cm - 2:a (länk)
15 april 2012 110 cm - 1:a (länk)
15 april 2012 100 cm - 1:a (länk)
16 mars 2012 100 cm - 1:a
11 mars 2012 110 cm - 3:a
11 mars 2012 100 cm - 1:a
19 februari 2012 100 cm - 4:a


Placeringar 2011

Segrare av SAAF's tävlingschampionat 2011 (länk)
Segrare av Färstachampionatet 2011 (länk)
27 nov 2011 KM förklass 100 cm - 1:a
27 nov 2011 KM 110 cm - 1:a Klubbmästare
9 oktober 2011 100 cm - 2:a
8 oktober 2011 100 cm - 2:a
25 september 2011 100 cm - 4:a
21 augusti 2011 110 cm - 2:a (länk)
13 augusti 2011 100 cm Stilhoppning - 1:a
15 juli 2011 110 cm - 13:e
22 juni 2011 100 cm - 2:a
4 juni 2011 100 cm - 2:a
4 juni 2011 95 cm - 1:a
7 maj 2011 110 cm - 4:a
7 maj 2011 100 xm - 1:a


Placeringar 2010

Segrare av Färstachampionatet 2010 (länk)
3 oktober 2010 100 cm - 4:a (länk)
2 oktober 2010 100 cm - 5:a (länk)
23 juni 2010 100 cm - 1:a (länk)
6 juni 2010 100 cm - 6:a
2 maj 2010 100 cm - 3:a