Startsida ........ Inriktning Häst ........ Inriktning Inredning & Design ........ BLOPPIS!

Resultat från helgen

Helgen hemma hos familjen i Sundsvall var otroligt mysig och efterlängtad. God middag varje dag och inga måsten eller krav, bara slappna av och känna sig hemma igen.
Runt åtta-tiden på torsdagskvällen rullade tåget in på stundsvalls tågstation där pappa mötte mig och skjutsade mig och min tunga väska hem. Hemma var mamma gullig och hade bäddat nytt i sängen åt mig, mitt påslakan med döskallar på :P

Nu resultatet från helgens meeting. Det var alltså regional hopptävling på hemmaklubben "Färsta" Sundsvallsfältrittklubb. Och det gick verkligen över all förväntan för att vara 1,5 månad sedan jag red Shakiro eller satt på någon häst över huvud taget. Och för att vara första inomhustävlingen för hösten.


Lördag regional 100 cm A:0+A:0
Kändes lite stelt och knaggligt på framridningen, dels för att Shakiro nog inte var riktigt med på att det nu var jag som red och att han skulle göra på mitt sätt. Alla ryttare rider ju ändå lite olika. Och dels för att jag själv blivit jätteöm i sittbenen och låren från gårdagens ridning i paddocken. Det känns sjukt konstigt att bli öm av att rida, att kroppen lixom är ovan vid det. Det har nog aldrig hänt tidigare, men jag har ju inte haft ett sånt här uppehåll innan heller.
Inne på banan stämde allt bra och han var pigg och framåt. Omhoppningen rullade på fint och tiden räckte idag till en 5:e plats :)
En femte plats är jag faktiskt riktigt nöjd med med tanke på det uppehåll vi har haft. Duktigt presterat trots att vi inte var lika tajmade som vi brukar i vanliga fall.



Lördag regional 110 cm A:0+A:0
Framhoppningen funkade bra, men varje steg ömmade så vist försvårade detta det hela endel :P
Banan var rätt maxad i den här klassen, 100 cm's klassen var betydligt snällare.
Första tre hindren gick som på räls, verkligen toppenfina språng och anridningar. Mot hinder nr fyra, en relativt bred oxer blev distansen tyvär sämre. Kom lite nära så han fick trampa om och tappade då farten och flytet vilket ledde till att han inte ricktgt räckte över utan ganska rejält slog ned bakbommen.
Till nästa hinder nr 5 fick jag helt hjärnsläpp, jag glömde bort vilket nästa hinder var! Jag har nog aldrig tappat bort mig på en bana så mycket någon gång. Jag hann tänka tusen tankar tills jag tillslut tänkte att "Jaha jag fortsätter väl rakt fram då tills jag kommer på" och där rakt framför stod nästa hinder nr 5, som oxå visade sig vara en bred oxer. Tyvärr hittade jag hindret när det bara var 2-3 galoppsprång kvar så anridningen blev lika kass på denna. Men min lilla älskling tog i ändå och skjöt iväg i ett hisssprång, men han klaradde bakbommen den här gången ;)  De resterade tre hindren av grunden blev inge vidare dem heller, red med en hand i kombinationen för att kunna peta på honom på baken ifall han behövde stödet. Sofia tyckte efteråt att jag var galen som hoppade med en hand i en kombination på 110, men det är hon det ;)
Resultatet blev iaf 4 fel i grunden, helt okej ändå. Jag är så otroligt tacksam att Shakiro alltid tänker framåt. Han vet att han ska över hindrena och hur konstigt vi än råkar komma så hoppar han alltid, han kämpar verkligen <3






Söndag regional 100 cm A:0+A:0
Till frukosten fick jag ta en ipren i hopp om att värken skulle ge med sig lite, men jag vet inte riktigt om det hjälpte så mycket. Även fast det står att den ska lindra muskel och ledvärk. Jag fick även ont på insidan av vänstra knät. Det känns verkligen konstigt att få ont för att man är ovan att rida.
Idag på framridningen kändes allt betydligt bättre, han var mjuk och elastisk i kroppen och vi samspelade betydligt bättre idag. Framhoppningen gick som en dröm. Verkligen allt stämde, varje språng! Och han var mycket mer som ett gummiband idag, att när man samlar och håller ihop så försvinner inte bara farten av, utan han kortade ihop sig och samlade sin energi för att sedan kunna göra ännu bättre språng. Jag kände även hur han trampade på riktigt med bakbenen idag, under gårdagen kändes han mer lång och tung och lite slappare i bakbenen. Men idag var han som en gummisnodd som trampade på.
Verkligen allt stämde! En otroligt härlig känsla :)
Inne på banan rullade grunde på bra med fina språng och bra grundtempo. I omhoppning tappade Shakiro helt halsen och böjbarheten tyvärr och blev helt stel i nacken. Så omhoppingssvängarna blev väldigt hackiga och blev endel missförstånd på vilket hinder vi skulle mot. I en snäv sväng blev det till och med halt en kort sekund, Shakiro förstod inte vad jag menade :P men vi var snabbt igång igen och tiden räckte idag till en fjärde plats :)





Stolt mamma kramar om sin lilla uppfödning


Att det skulle gå såhär bra i helgen trots mitt uppehåll på 1,5 månad trodde jag aldrig.
Dessutom första inomhustävlingen för hösten vilket annars har kunnat lett till att han blivit lite mer tillbaka och tappat energin framåt, men så var inte fallet den här gången :)
Tyvärr blev det inget filmat, lillasyster jobbade som funktionär och mamma hade fullt upp med att bära grejer. Min jacka, vattenflaska, startlistor osv. Så det får bli en annan gång :)

Nästa gång jag får komma hem till min skrot blir om tre veckor lite drygt, under höstlovet :)









         
Kommentarer
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

STORT GRATTIS!! Vad kul att det gick så bra för er, trots länge sedan du red!! :D

2010-10-06 @ 09:07:31
URL: http://cathie.se
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

vad duktigani är!

2010-10-06 @ 12:05:19
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: linn

grattis! :D

2010-10-06 @ 21:26:46
URL: http://varanriddagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

hästar. jag älskar hästar.....i alla dess former då alltså

2010-10-06 @ 23:44:25
URL: http://littleashes.blogg.se/
Postat av: josefine freéd

SV: Ang. tretorn. Då kan jag glädja dig med att jag nästan fick blåmärken de 2-3 första dagarna, men att jag nu inte känner ett smack. Kanske de första minutrarna, men det är absolut inte så att det gör ont längre. Och när jag börjat rida nåra minuter som sagt så blir dom SÅ sköna. Det känns ingenting. Dom formas efter en själv när man haft dom ett tag. Och jag har inte ens haft mina en vecka än. :D

2010-10-07 @ 09:52:10
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: linn

:)

hur har din dag varit? :)

2010-10-07 @ 21:57:36
URL: http://varanriddagbok.blogg.se/
Postat av: Erika

Roligt! :)



Jätte fin häst, o fin blogg.

2010-10-08 @ 11:19:53
URL: http://eriikapettersson.blogg.se.
Postat av: linn

gud så kul. ((:

2010-10-08 @ 13:01:26
URL: http://varanriddagbok.blogg.se/
Postat av: IA

Grattis :)

2010-10-13 @ 16:05:36
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: mollie samuelsson (:

grattis, så kul! (:



// mollie - www.varanriddagbok.blogg.se

2010-10-13 @ 19:11:56
URL: http://varanriddagbok.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback




bloglovin





Placeringar 2012

27 maj 2012 120 cm - 7:a (länk)
6 maj 2012 110 cm - 2:a (länk)
15 april 2012 110 cm - 1:a (länk)
15 april 2012 100 cm - 1:a (länk)
16 mars 2012 100 cm - 1:a
11 mars 2012 110 cm - 3:a
11 mars 2012 100 cm - 1:a
19 februari 2012 100 cm - 4:a


Placeringar 2011

Segrare av SAAF's tävlingschampionat 2011 (länk)
Segrare av Färstachampionatet 2011 (länk)
27 nov 2011 KM förklass 100 cm - 1:a
27 nov 2011 KM 110 cm - 1:a Klubbmästare
9 oktober 2011 100 cm - 2:a
8 oktober 2011 100 cm - 2:a
25 september 2011 100 cm - 4:a
21 augusti 2011 110 cm - 2:a (länk)
13 augusti 2011 100 cm Stilhoppning - 1:a
15 juli 2011 110 cm - 13:e
22 juni 2011 100 cm - 2:a
4 juni 2011 100 cm - 2:a
4 juni 2011 95 cm - 1:a
7 maj 2011 110 cm - 4:a
7 maj 2011 100 xm - 1:a


Placeringar 2010

Segrare av Färstachampionatet 2010 (länk)
3 oktober 2010 100 cm - 4:a (länk)
2 oktober 2010 100 cm - 5:a (länk)
23 juni 2010 100 cm - 1:a (länk)
6 juni 2010 100 cm - 6:a
2 maj 2010 100 cm - 3:a