Startsida ........ Inriktning Häst ........ Inriktning Inredning & Design ........ BLOPPIS!

Köttfärs och rotfruktssoppa

Idag provade jag för första gången i mitt liv på att göra en soppa till middag.
Hittade ett riktigt lätt recept på internet och handlade in alla de ingredienser och rotfrukter som behövdes igår efter skolan. Så idag har jag stått och kokat soppa :P
Och gissa om den blev bra! Guu va god den blev :D

Rekomenderas verkligen så här kommer receptet :)


Källa: Bild och recept från recept.nu


För 2 portioner

200 g  köttfärs
4 dl  grovt rivna rotfrukter tex: morötter, palsternacka, kålrot, purjolök
½ st  gul lök
         Olivolja eler matolja
6 dl  vatten
  msk kalvfond eller 1 buljongtärning 
  msk tomatpuré 
1 st  lagerblad 
1 tsk  timjan
         Salt och peppar efter smak

Gör så här

1.  Skala och riv rotfrukterna och gullöken grovt, hacka purjolöken.

2.  Häll lite olja i en stor gryta och lägg i grönsakerna och rör om ett par minuter.

3.  Tillsätt vatten, fond/buljongtärning, tomatpuré, lagerblad, timjan, salt och peppar.

4.  Lägg i den råa köttfärsen direkt i grytan och låt koka 15–20 minuter.

5.  Smaka av med mera kryddor eller tomatpuré om det behövs.

6.  Servera gärna med bröd.



Verkligen jätte jätte enkelt och otroligt gott!
Sen så måste man ju inte följa receptet helt exakt, jag hoppade t.ex lagerbladet ;)







         
Kommentarer
Postat av: emma

den såg god ut :D



svar: Ja, jätte tokigt :P

2010-10-07 @ 12:52:31
URL: http://emmaadanielsson.blogg.se/
Postat av: MALIN

skitfin blogg, verkligen! helt underbart vacker!

allt bra med dg? ^^

2010-10-07 @ 22:43:33
URL: http://uppsalaflicka.webblogg.se/
Postat av: MALIN

sv; joo det är bara bra med mig oxå, det är ju helg snart, och om inte annat så blir de ju betydligt bättre nu när man får vara ledig ;D elr vad tycker du? ;D

2010-10-08 @ 07:37:09
URL: http://uppsalaflicka.webblogg.se/
Postat av: Linda

Låter enkelt och gott. Mina barn gillar soppa, så jag tror jag får prova detta!

2010-10-09 @ 22:55:02
URL: http://gottgrisen.blogspot.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback






bloglovin





Fashionize.se


SoChic.se


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...